Mosaik

»MusikMosaik«

Mosaik
 

↓ sidens fod → Bruckners Kirkemusik

Anton Bruckner
(1824-1896)

Salmeudsættelser

© Peter Ryom

Titelblad

De 150 digte i det gammeltestamentlige skrift Salmernes bog (»Davids salmer«) udgør en grundlæggende bestanddel af de gudstjenester, der siden tidlig middelalder er blevet afholdt i kirker og klostre på faste tidspunkter af døgnet, tidebønnerne laudes, prim, terts, sekst, non, vesper, komplet og matutin. De er primært blevet sunget efter bestemte mønstre og på enkle, enstemmige melodier, men navnlig er salmerne i tidebønnen vesper blevet lagt til grund for kunstfærdige musikalske udsættelser af vekslende beskaffenhed (et storslået eksempel er Claudio Monteverdis Mariaversper, Vespro della beata Vergine, fra 1610). Det må betragtes som udelukket, at Bruckner ikke var bekendt med traditionerne, hvorfor det er påfaldende, at han kun har skrevet fem salmeudsættelser, der tilmed ikke er skrevet til tekster på det liturgiske sprog, latin, men til tyske oversættelser. De indgik i præsten Joseph Franz von Alliolis oversættelse fra Vulgata af Bibelen, udgivet første gang i 1830. Bruckner skrev følgelig sine kompositioner med andre formål end tidebønner. Enkelte steder er ordlyden ændret, antagelig af musikalske hensyn.

Nedenfor anføres værkerne i kronologisk orden efter deres tilblivelse. Nummereringen følger den latinske bibeloversættelse (Biblia Vulgata). Tallene i parentes angiver numrene i Luthers og dermed også i den danske bibeloversættelse. Forkortelsen WAB henviser til Renate Grasbergers fortegnelse over Bruckners værker (1977). Kompositionerne er udgivet af Musikwissenschaftlicher Verlag i serien NGA.

  1. Salme 22 (23), Es-dur, ca. 1852 i St. Florian, WAB 34
    Tekst: Der Herr regieret mich, und nichts wird mir mangeln, vers 1-7
    Besætning: fire vokalstemmer (SATB, soli eller kor?), klaver
    Disposition:
    Udgave: NGA bind XX/2 (Paul Hawkshaw, 1996/1997)

  2. Salme 114 (116), G-dur, 1852, WAB 36
    Tekst: Alleluia! Liebe erfüllt mich, weil der Herr die Stimme meines Flehens erhört hat, vers 1-9
    Besætning: femstemmigt kor (SAATB), 3 basuner
    Disposition:
    Udgave: NGA bind XX/1 (Paul Hawkshaw, 1996/1997)

  3. Salme 146 (147), A-dur, 1858-60?

  4. Salme 112 (113), B-dur, 1863, WAB 35
    Tekst: Alleluia! Lobet den Herren, ihr Diener, lobet den Namen des Herren, vers 1-9
    Besætning: Ottestemmigt dobbeltkor (SATB/SATB), 2 fløjter, 2 oboer, 2 klarinetter, 2 fagotter, 2 horn, 2 trompeter, 3 basuner, pauker, violin I, violin II, viola, violoncel, kontrabas
    Disposition:
    Udgave: NGA bind XXI/5 (Paul Hawkshaw, 1996)
  5. Den 10. juli 1863 afsluttede Bruckner undervisningen i komposition og instrumentering, som han siden 1861 havde modtaget af dirigenten Otto Kitzler i Linz. De tre sidste værker, han skrev under hans vejledning, var Ouverture i g-mol, Symfoni i f-mol (»Studiesymfoni«) og Psalm 112.

    Bruckners håndskrevne partitur slutter brat med de fem første takter af kompositionens begyndelse, men det er uklart, om manuskriptet er ufuldstændigt overleveret, og hvorledes musikken i givet fald oprindeligt er fortsat, eller om Bruckner har noteret de fem takter som anvisning på, at første del skulle gentages (indtil et i øvrigt ikke markeret punkt). NGA-udgaven slutter med, at hele første del med vers 1-4 gentages.

  6. Salme 150, C-dur, 1892

↑ sidens top


Forside Komponister Artikler Værklister Publikationer Diverse Anton Bruckner

18. september 2024