Mosaik

»MusikMosaik«

Mosaik
 

↓ sidens fod → Introduktion til Bruckner og orglet

Anton Bruckner
(1824-1896)

Orkesterstil

©  Peter Ryom

Orgel

I St. Florian, hvor han virkede ved det store orgel i stiftskirken, bygget i 1774 af Franz Xaver Christmann, lærte han at udnytte og værdsætte de muligheder, som et instrument af den størrelse med mindst tre ma-nualer og pedal gav for at udfolde sig musikalsk. Det er kendetegnen-de, at han i forbindelse med at han skulle give en koncert i Wiens Akademischer Gesangsverein skrev til Weinwurm (8. marts 1868) for at forhøre sig om det instrument, han skulle spille på. Han skrev, at »mit spil desværre kun er tilpasset større orgler. På mindre orgler går hele effekten fløjten ['flöten'] og bliver endda ofte latterlig, dvs. når jeg ville spille usædvanligt ['absonderlich']. Hvor mange manualer og regi-stre har orglet?«

Det store orgels klanglige egenskaber og spilletekniske muligheder for variation udgjorde en vigtig inspirationskilde for ham, sådan som det kom til udtryk især i symfonierne. På et stort orgel kan organisten veksle mellem forskellige klangfarver ved at skift mellem hovedværk, bryst-værk, rygpositiv, svelleværk, pedalværk osv., der betjenes fra hver sit klaviatur. Dette overførte han til orkestret ved at lade træblæ-serne, messingblæserne og strygerne snart optræde i adskilte afsnit, der veksler mellem hinanden for igen at forenes i store klangblokke. Dette medvirker til at give symfonierne en dimension, der præger deres indhold og udtryk, og som ikke har noget sidestykke i orke-stermusikken fra hans samtid.

På baggrund af den forbindelse, der således hersker mellem nogle af hans symfonier og hans orgelspil, og som yderligere kom til udtryk i hans specielle orkesterbehandling, er det nærliggende at formode, at nogle af de temaer og motiver, der findes i symfonierne, er opstået spontant under improvisationerne og siden er blevet nedfældet, først i skitser og siden overført til partiturer. Orglet sættes i almindelighed i forbindelse med kirkerummet og med gudstjenesten, og ved at over-føre dets rige klangverden til orkesteret og ved i et vist omfang at inddrage musikalske indfald, der opstod i en kirke, måske endda i forbindelse med liturgien, gav Bruckner sine symfonier en klanglig dimension, der medvirker til at underbygge deres åndelige udtryk.

← Improvisation → Orgelkompositioner

↑ sidens top


Forside Komponister Artikler Værklister Publikationer Diverse Anton Bruckner

18. september 2024