|
| |
|
→ Værkfortegnelser ↓ sidens fod
Fortegnelser over Carl Philipp Emanuel Bachs værker
Alfred Wotquenne, Thematisches Verzeichnis der Werke von Carl Philipp Emanuel Bach, Breitkopf & Härtel, Leipzig, 1905, faksimile-reprint: Breitkopf & Härtel, Wiesbaden, 1964 - E. Eugene Helm, Thematic Catalogue of the Works of Carl Philipp Emanuel Bach, Yale University Press, New Haven and London, 1989
Alfred Wotquenne
Den belgiske musikforsker og bibliotekar Alfred Wotquennes (1867-1939) fortegnelse, hvortil der henvises med W alene eller med Wq, omfatter 279 numre, hvoraf 1-253 udgør den egentlige værkliste. I adskillige tilfælde betegner et nummer ikke ét, men flere værker, der indgår i en mere eller mindre omfattende samling (f.eks. består nr. 65 af ikke færre end 50 individuelle stykker). I sådanne tilfælde betegnes de enkelte værker med hovednummer og ordensnummer (f.eks. Symfoni i E-dur 182,6). En række værker findes i forskellige versioner med hver sit soloinstrument (f.eks. foreligger cembalokoncerten nr. 26 også som fløjtekoncert, nr. 166, og som cellokoncert, nr. 170). Alle tekster (overskrifter, bemærkninger i fodnoter osv.) er affattede både på tysk og på fransk. Fortegnelsen er inddelt 31 grupper:
Instrumentalmusik
Værker for »klaver« (dvs. klaviaturinstrument: cembalo og orgel)
- Koncerter: 1-45
- Koncerter for to klaverer: 46-47
- Sonater og sonatiner: 48-68
- Sonate for klaver med to manualer: 69
- Sonater for orgel: 70
- Værker for klaver med et instrument: 71-88
- Klavertrioer: 89-95
- Sonatiner for klaver og forskellige instrumenter: 96-108
- Sonatiner for to klaverer og forskellige instrumenter: 109-110
- Forskellige stykker for klaver: 111-121
- Symfonier for orkester, bearbejdet for klaver: 122
Værker for forskellige instrumenter
- Soli for fløjte: 123-134
- Solo for obo: 135
- Soli for viola da gamba: 136-137
- Solo for violoncel: 138
- Solo for harpe: 139
- Duetter for forskellige instrumenter: 140-142
- Trioer for fløjte, violin og bas: 143-153
- Trioer for to violiner og bas: 154-160
- Trioer for forskellige instrumenter: 161-163
- Koncerter for obo: 164-165
- Koncerter for fløjte: 166-169
- Koncerter for violoncel: 170-172
- Symfonier: 173-183
- Forskellige stykker for blæseinstrumenter: 184-188
- Menuetter og polonæser for forskellige instrumenter: 189-193
Vokalmusik
- Oder og lieder for en sangstemme med klaverledsagelse: 194-202
- Koraler med og uden akkompagnement: 203
- Motetter, salmer osv, uden akkompagnement: 204-210
- Arier og kor med akkompagnement: 211-231
- Oratorier og kantater: 232-253
Desuden omfatter fortegnelsen:
- Teoretiske skrifter: 254-258
- Anhang. Værker af C. P. E. Bach, der blev offentliggjort kort efter hans død (1788-1803): 259-272
- Portrætter: 273-278
- Fortegnelse over Carl Philipp Emanuel Bachs musikalske efterladenskaber (den såkaldte »Nachlass-Verzeichnis«): 279
I fortegnelsens hoveddel gengives for hvert værk incipit af første sats. Oplysningerne om de enkelte kompositioner begrænser sig til titel, overleveringsform, stednavn og årstal; desuden bemærkninger om eventuelle bearbejdelser for andre instrumenter.
Paul Kast, Die Bach-Handschriften der Berliner Staatsbibliotek, Tübinger Bach-Studien, Bd. 2-3, indholder en liste over 70 værker af Carl Philipp Emanuel Bach, som ikke er anført i Wotquennes fortegnelse.
E. Eugene Helm
Eugene Helms fortegnelse, som der henvises til med H, er anlagt efter utraditionelle retningslinjer. Den omfatter 875 numre, hvoraf nogle er udeladt (»deleted«), andre forsynet med decimaler. De er fordelt i forskellige afsnit, inden for hvilke de anføres i kronologisk orden:
Instrumentalværker
- Værker for et klaviaturinstrument alene: 1-402
- Koncerter og sonatiner (dvs. koncertlignende værker med orkester): 403-501
- Kammermusik med et klaviaturinstrument: 502-547
- Solosonater for blæsere og strygere: 548-565
- Triosonater: 566-597
- Anden kammermusik: 598-647
- Symfonier: 648-668
Vokalmusik
- For solostemmer (sange med klaverledsagelse): 669-771
- Større korværker: 772-866.5 (afsnittet er underdelt i mindre grupper: passioner, påskekantater, kantater til mikkelsdag, julekantater osv.)
- Teoretiske skrifter: 867-875
Tallet 875 skal ikke tages som udtryk for omfanget af Carl Philipp Emanuel Bachs produktion. Det skyldes ikke alene de nævnte 'uregelmæssigheder', men også og især at værkerne inden for de enkelte afsnit er delt i tre eller fire underafsnit: »ægte værker«, »måske ægte værker«, »tvivlsomme værker« og »uægte værker«. I det første afsnit fordeler de sig f.eks. således:
Authentic: 1-337
Possibly authentic: 338-357
Doubtful: 358-375.5
Spurious: 376-402
Selv i de tilfælde, hvor man kender navnet på ophavsmanden til en komposition, der fejlagtigt er tilskrevet Bach, er den således anført i fortegnelsens hovedafsnit (og ikke i et selvstændigt tillæg med tvivlsomme og uægte værker, et "Appendix"). Desuden medfører den kronologiske orden, at værker for forskellige instrumenter eller besætninger ikke anføres sammenhængende. Bl.a. er de syv orgelsonater, Wq 70, betegnede med numrene 133, 134, 84, 85, 87 og 107.
Også hvad angår oplysningerne om de enkelte værker, følger fortegnelsen utraditionelle principper. De anførte incipits, der gengives for alle satser i værkerne, meddeles i slutningen af hver værkpræsentation og ikke, som i de fleste andre fortegnelser, umiddelbart efter værknummer, titel, besætning og årstal, dvs. før de bibliografiske data og musikvidenskabelige oplysninger.
↑ sidens top
Forside
Komponister
Artikler
Værklister
Publikationer
Reformationen
Diverse
Oprettet: 7. marts 2009
|
|