»MusikMosaik« |
→ Artikler ↓ sidens fod Introduktion til tematiske værkfortegnelserIndhold:
Ved tematiske fortegnelser forstås i almindelighed en genre inden for den musikvidenskabelige litteratur, der har til formål:
For hvert enkelt musikværk meddeles et antal oplysninger, der har til formål at fastlægge dets identitet så entydigt som muligt for derigennem at udelukke enhver forveksling med andre værker. Hertil tjener i første række det såkaldte incipit, der er den sagligt korrekte benævnelse, eller »tema«, der indgår i betegnelsen »tematisk fortegnelse« (ordet har ikke noget med begreber som »hovedtema« i en sonate eller »temaet« i en fuga at gøre). Med incipit forstås gengivelsen i nodeskrift af begyndelsen af de enkelte stykker. Alt efter fortegnelsens omfang og rigdom på detaljer gengives de første takter af hver sats eller begyndelsen af første sats alene. De kan desuden omfatte ét eller flere nodesystemer, hvad der dog ikke har den store betydning for bestemmelsen af musikken, sådan som begyndelsen af Robert Schumanns strygekvartet opus 41 nr. 2 i F- dur kan vise: Til bestemmelse af denne sats er det tilstrækkeligt at anføre overstemmen alene: Hvor stor betydning for bestemmelsen af værkernes identitet der kan tillægges begyndelsestakterne i nodeskrift, kan illustreres med et eksempel. Goethes digt Nur wer die Sehnsucht kennt fra »Wilhelm Meister« lagde Schubert ikke færre end seks gange til grund for sin musik (den første udsættelse foreligger tilmed i to uens versioner). Bortset fra et enkelt tilfælde, hvor musikken er skrevet for en kvintet af herrestemmer (D 656 fra 1819), drejer det sig om sange med klaverledsagelse, dvs. om fem lieder med samme tekst: D 310 fra 1815 (i to udformninger), D 359 og D 481 begge fra 1816, og D 877/1 og 877/4 fra 1826 (Gesänge aus »Wilhelm Meister«, opus 62). Uden de musikalske incipits ville det være uhyre vanskeligt at holde dem ude fra hinanden. Instrumentalværker inden for samme genre, med samme besætning, i samme toneart osv. — som f.eks. symfonier i D-dur af Mozart eller Haydn — rejser lignende problemer. Visse katalogforfattere ser incipits som en hjælp ikke alene til at identificere de enkelte værker eller satser, men også til at give et indtryk af deres musikalske beskaffenhed. Dette kræver imidlertid som regel, at de gengiver mere end overstemmen, men det er spørgsmålet, om de uddrag af hele partiturer, der ses i nogle værkfortegnelser, lever op til forventningerne. I flere tilfælde går de detaljerede nodeekempler ud over overskueligheden. I enkelte tilfælde har forfatterne valgt i stedet for egentlige incipits at gengive de vigtigste temaer i satsforløbet. Princippet er for så vidt berettiget, som det for nogle musikstykkers vedkommende snarere er hoved- og sidetemaerne, man hefter sig ved og erindrer, end en måske ikke særlig prægnant indledning. Eksempelvis begynder Anton Bruckners symfoni nr. 3 (1873) med et motiv i viola-stemmen: men først i takt 5 indtræder det egentlige hovedtema, ganske usædvanligt i en solotrompet: I en række tilfælde har det på den anden side været muligt at undvære nodeeksempler i fortegnelserne, hvorfor disse selvsagt ikke kan kaldes »tematiske«. For flere komponisters vedkommende (Debussy, Carl Nielsen, Respighi, Schütz, Schönberg og andre) er værktitlerne og eventuelle opusnumre de eneste holdepunkter til bestemmelse af de enkelte stykkers identitet. Derudover indeholder fortegnelserne mere eller mindre detaljerede oplysninger, hvis formål er at bestemme værkernes identitet som katalognummer (se nedenfor) individuel værktitel, genrebetegnelse (symfoni, sonate, kvartet, kantate, messe, lied osv.), toneart, besætning, de indledende ord af sangtekster ved vokalværker, eventuel dedikation osv. En fortegnelse, tematisk eller ikke, kan principielt være anlagt efter ét af to mulige principper:
Sædvanligvis betegnes hvert enkelt værk med et nummer, der alt efter forholdene kan være fortløbende (som f.eks. til Mozarts, Schuberts, Schütz' eller Wagners værker) eller systematiske (til Haydns eller Telemanns værker). I almindelighed anføres fortløbende numre med et forkortelse, der angiver, hvilken fortegnelse der henvises til (BuxWV, BWV, D, K, RV, SWV, TWV osv.). Som regel har forfatterne dog ikke selv anført disse forkortelser i fortegnelserne, hvilket kan føre til anvendelsen af forskellige bogstavkombinationer med en vis forvirring til følge (bl.a. henvises der traditionelt til Köchels fortegnelse over Mozarts værker med angivelser som: K, K., KV, K.V., hvis navnet ikke skrives helt ud: Köchel). De systematiske værknumre omfatter som regel en forkortelse, som er fastsat af forfatteren selv, hvorfor misforståelser undgås (som f.eks. Hobokens fortegnelse over Haydns værker, Hob., eller Fannas katalog over visse instrumentalværker af Vivaldi, F.). Desuden forekommer i samme forbindelse enkelte andre almindelige forkortelser, som ikke henviser til en enkelt fortegnelse eller komponist:
De fleste tematiske eller ikke-tematiske kataloger indeholder et eller flere tillæg til den egentlige værkfortegnelse, ofte kaldet Anhang (forkortet til Anh.), hvilket hænger sammen med, at de oftest er affattet på tysk. Blandt de vigtigste former for tillæg kan nævnes:
Ud over de nævnte oplysninger kan værkfortegnelserne alt efter omstændighederne give informationer om en række historiske forhold vedrørende hvert enkelt værk. Rækkefølgen og placeringen varierer fra katalog til katalog. De vigtigste typer er:
Af særlig værdi for såvel musikforskere som udøvende kunstnere er de oplysninger, der meddeles i de fleste værkfortegnelser om moderne udgaver af de enkelte værker med angivelse af forlag, udgiver, årstal, katalognummer, uoriginale arrangementer osv.). Navnlig er de kritiske udgaver vigtige, både fordi de søger at gengive musikken efter komponistens hensigter (bl.a. i de såkaldte »Urtext«-udgaver), og fordi de som regel indeholder kildekritiske kommentarer og andre oplysninger, der ikke findes andre steder. Ikke sjældent belyser disse fremstillinger bl.a. forskellige sider af de enkelte kompositioner, der normalt ikke er omtalt i fortegnelserne. Musikvidenskabelige oplysninger Hertil hører frem for alt en række angivelser vedrørende det overleverede kildemateriale, som alt efter forholdene kan beskrives med mange enkeltheder eller som der blot henvises til med korte, bibliografiske data (bibliotek, signatur, omfang osv.). Der skelnes i reglen mellem forskellige typer af kilder af vekslende værdi for musikforskningen:
I mange tematiske fortegnelser findes i forbindelse med omtalen af de enkelte værker henvisninger til den musikvidenskabelige litteratur, hvor de pågældende kompositioner er genstand for en mere eller mindre udførlig omtale. I visse tilfælde fylder disse afsnit uforholdsmæssig meget, navnlig når forfatterne har ønsket at medtage alle fremstillinger overhovedet, hvor de enkelte værker bare er nævnt. Ikke to komponister er ens. Af den grund er ej heller to tematiske fortegnelser identiske med hensyn til opbygning og indhold. Grundigt kendskab til én fortegnelse medfører derfor ikke automatisk, at man umiddelbart kan orientere sig i en anden. Brugen af de enkelte værklister forudsætter med andre ord en vis indøvelse. I den forbindelse er det anbefalelsesværdigt at studere indledningerne til de enkelte fortegnelser; de rummer som regel mange værdifulde oplysninger ikke alene om indhold og opbygning af selve fortegnelsen, men også om komponisten, hans musik og overleveringen af den. Siden oprettet efter ældre PDF-version den 23. maj 2016 |