Mosaik

»MusikMosaik«

Mosaik
 

↓ sidens fod → Introduktion til Heinichen

Johann David Heinichen
(1683-1729)

Teoretiske skrifter

© Peter Ryom

Heinichen er forfatter til to musikteoretiske afhandlinger, der er historisk interessante og vigtige, fordi de omhandler forskellige spørgsmål omkring samtidens generalbaspraksis (akkoder, tonearter, becifringer, recitativer osv.) og derved giver et indblik i baroktidens musikopfattelse. Vigtigst er den anden afhandling, der er en stærkt forøget og langt mere grundig version af den første. Desuden indeholder den stedvis selvbiografiske oplysninger.

I. Udgivet i Hamburg 1711

Titelblad

»Neu erfundene und Gründliche Anweisung, Wie Ein Music-Liebender auff gewisse vortheilhaftige Arth könne Zu vollkommener Erlernung des General-Basses, Entweder Durch eigenen Fleiß selbst gelangen oder durch andere kurtz und glücklich dahin angeführet werden dergestalt Daß er so wohl die Kirchen als Theatralischen Sachen insonderheit auch das Accompagnement des Recitativs-Styli wohl verstehe und geschickt zu tractiren wisse. Wobey zugleich auch andere schöne Vortheil in der Music an die Hand gegeben Und alles Mit vielfachen Exempeln, und hierzu mit Fleiß auserlesenen nützlichen Composition-Regeln erläutert werden. Nebst einer Ausführlichen Vorrede. Heraus gegeben von Johann David Heinchen [!]. Hamburg in Verlegung Benjamin Schillers am Dohm 1711.«

Omfatter ét bind på 284 sider. — Udgivet i faksimile med indledning af Wolfgang Horn, Bärenreiter 2000. ISBN 3-7618-1517-4.

Afhandlingen er delt i to afsnit, Von Denen Principiis des General-Basses og Von der vollkommenen Wissenschaft des General-Basses, der hver omfatter fem kapitler om forskellige emner.

II. Udgivet i Dresden 1728

  

»Der General-Bass in der Composition, Oder: Neue und gründliche Anweisung/ Wie Ein Music-Liebender mit besonderm Vortheil, durch die Principia der Composition, nicht allein den General-Bass im Kirchen= Cammer= und Theatralischen Stylô vollkommen, & in altiori Gradu erlernen; sondern auch zi gleicher Zeit in der Composition selbst, wichtige Profectus machen könne. Nebst einer Einleitung Oder Musicalischen Raisonnemment von der Music überhaupt, und vielen besondern Materien der heutigen Praxeos. Herausgegeben von Johann David Heinichen, Könligl. Pohln. und Churfl. Sächs. Capellmeister. In Dreßden bey dem Autore zu finden. 1728.«

Omfatter ét bind på 988 sider. — Udgivet i faksimile af Forgotten Books 2017. ISBN 978-0-364-86176-9.

Bogen indledes med et forord, Vorrede, på 94 sider. Afhandlingen er ligeledes delt i to afsnit med de samme overskrifter som i den første, men som hver består af seks kapitler. Det sidste efterfølges fra s. 935 af Supplementa med forskellige tilføjelser og et omfattende register.

Begge udgaver har talrige nodeeksempler og skematiske oversigter. Eksempelvis illustreres omtalen af kvintcirklen med disse figurer (henholdsvis s. 261 og s. 837). Ingen af dem svarer i øvrigt til den moderne gengivelse af kvintcirklen:


Begge afhandlinger kan ses og downloades i PDF-format på

https://imslp.org/wiki/Category:Heinichen,_Johann_David

Fra samme tid stammer andre musikteoretiske lærebøger:

  • Jean-Philippe Rameau (1683-1764): Traité de l'harmonie. Réduite à ses principes naturels, 1722, og Nouveau système de musique théorique, où l'on découvre le Principe de toutes les règles neccesaires à la pratique. Pour servir d'introduction au Traité d'Harmonie, 1726.
  • Johann Mattheson (1681-1764): Grosse General-Bass-Schule, 2/1731, og Der vollkommene Capellmeister, 1739
  • ↑ sidens top


    Forside Komponister Artikler Værklister Publikationer Reformationen Diverse

    Siden oprettet 17. juni 2023