»MusikMosaik« |
→ Værklister ↓ sidens fod → J. S. Bach → Oversigt over Bachs koralbearbejdelser for orgel Johann Sebastian Bachs koralbearbejdelser for orgel»Achtzehn Choräle«»Achtzehn Choräle« er den lidt misvisende, men almindeligt anvendte betegnelse på en samling koralbearbejdelser, som Bach delvis egenhændigt nedskrev i det sidste årti af sit liv, og delvis blev nedskrevet af hans tidligere elev, svigersønnen Johann Christoph Altnickol (1719-59). Da samlingen blev anlagt i Leipzig, benævnes den også »Leipziger Choräle«, men heller ikke den betegnelse er helt dækkende, eftersom Bach oprindeligt komponerede koralbearbejdelserne under sin ansættelse i Weimar (1708-17). I den endelige version er de indeholdt i et manuskript (Berlin, Staatsbibliothek, Mus. ms. Bach P 271), der materielt består af to dele, men indholdsmæssigt omfatter flere afsnit:
Af de 17 koralbearbejdelser blev de første 13, BWV 651-663, nedskrevet i ca. 1739-42, de følgende to, BWV 664-665, i 1746-47 og de kanoniske variationer i 1747 eller 1748. Hvornår Altnickol tilføjede de to sidste af de 17 koralbearbejdelser er ikke klart, måske efter diktat i 1749 eller 1750, efter at Bachs syn var blevet så svækket, at han ikke længere selv kunne føre pennen, eller måske efter hans død. Ligeledes er det uvist, hvornår den afsluttende koralbearbejdelse blev skrevet, ligesom det ikke vides, om satsen er efterladt ufuldført, eller om manuskriptet oprindeligt omfattede flere sider, der i så fald er gået tabt. Samlingen af koralbearbejdelser har intet originalt titelblad, der kunne have oplyst om formålet eller om det eventuelt planlagte omfang. Den traditionelle betegnelse »Achtzehn Choräle« skyldes udgiveren af bind XXV(2) af den gamle udgave af Bachs værker (1878), Wilhelm Rust, der har efterlignet ordlyden af titelbladet på »Schübler-Choräle«: Allerede ved udgivelsen af dette bind var det kendt, at en række af koralbearbejdelserne er omarbejdede versioner af ældre kompositioner. Foruden de 17 (18) satser indeholder udgaven i et Anhang 15 ældre versioner; disse er betegnet med * i nedenstående oversigt. Siden er flere andre kommet til, således som det fremgår af første udgave af Bach-Werke-Verzeichnis, hvori det i øvrigt oplyses, at de fleste menes at stamme fra Weimartiden. Fortegnelsen anfører 1-3 dubletter for alle satserne med undtagelse af Nun danket alle Gott BWV 657. I de senere udgaver er antallet af dubletter let ændret, bl.a. fordi enkelte af de divergerende versioner har vist sig ikke at være komponeret af Bach; således er BWV 655b og 655c udeladt i Bach-Werke-Verzeichnis (1990) og i Kleine Ausgabe; desuden oplyses i begge fortegnelser, at BWV 660b er af tvivlsom ægthed, hvorfor den er udeladt i Kleine Ausgabe. I flere tilfælde har omarbejdelserne bestået i en mere eller mindre omfattende udvidelse af satserne; f.eks. er Komm, Gott Schöpfer, heiliger Geist BWV 667 på 26 takter en betragtelig forlængelse af den kun otte takter lange koral, der indgår i »Orgelbüchlein«, BWV 631, eller dennes variant, BWV 631a. Vedrørende oplysningerne i kolonnerne i nedenstående værkliste henvises til oversigten over Bachs koralbearbejdelser for orgel.
Den sidste koralbearbejdelse, BWV 668, foreligger også i to forskellige kilder. Foruden den ufuldstændige i manuskriptet indgår den som afsluttende stykke i den trykte udgave af Bachs Die Kunst der Fuge, der udkom efter hans død (1751) på foranledning af sønnen Carl Philipp Emanuel Bach. Heri optræder den under overskriften Wenn wir in höchsten Nöten sein, BWV 668a (45 takter). Denne side oprettet 16. maj 2009 |