»MusikMosaik« |
→ Værklister ↓ sidens fod
(1769-1827) |
Titel | Opus | Toneart | Komp.-år | Bemærkninger |
---|---|---|---|---|
Kvartet nr. 1 | 18 nr. 1 | F-dur | 1801 | |
Kvartet nr. 2 | 18 nr. 2 | G-dur | ||
Kvartet nr. 3 | 18 nr. 3 | D-dur | ||
Kvartet nr. 4 | 18 nr. 4 | c-mol | ||
Kvartet nr. 5 | 18 nr. 5 | A-dur | ||
Kvartet nr. 6 | 18 nr. 6 | B-dur | ||
Kvartet nr. 7 | 59 nr. 1 | F-dur | 1808 | De tre kvartetter op. 59 blev tilegnet grev Andreas Kyrillowitsch Rasumowski og derfor kaldet »Rasumowsky-kvartetter« |
Kvartet nr. 8 | 59 nr. 2 | e-mol | ||
Kvartet nr. 9 | 59 nr. 3 | C-dur | ||
Kvartet nr. 10 | 74 | Es-dur | 1810 | |
Kvartet nr. 11 | 95 | f-mol | 1814 | |
Kvartet nr. 12 | 127 | Es-dur | 1825 | |
Kvartet nr. 13 | 130 | B-dur | 1826 | |
Kvartet nr. 14 | 131 | cis-mol | 1827 | |
Kvartet nr. 15 | 132 | a-mol | 1825 | |
Kvartet nr. 16 | 135 | F-dur | 1826 | |
Große Fuge | 133 | B-dur | 1825 | Oprindeligt finale af opus 130 |
Hvor intet er bemærket, består besætningen af klaver, violin og violoncel. Forkortelsen WoO henviser til listen over kompositioner uden opusnummer (»Werk ohne Opusnummer«).
Titel | Opus | Toneart | Komp.-år | Bemærkninger |
---|---|---|---|---|
Trio | 1 nr. 1 | Es-dur | 1793-94 | |
Trio | 1 nr. 2 | G-dur | 1793-94 | |
Trio | 1 nr. 3 | c-mol | 1793-94 | |
Trio (klaver, klarinet eller violin, violoncel) | 38 | Es-dur | 1082-03 | Efter septetten op. 20 |
Variationer over et originalt tema | 44 | Es-dur | før 1804 | |
Trio | 70 nr. 1 | D-dur | 1808 | |
Trio | 70 nr. 2 | Es-dur | 1808 | »Spøgelsestrioen« |
Trio | 97 | B-dur | 1811 | »Ærkehertugtrioen« |
Variationer over Ich bin der Schneider Kakadu> | 121a | G-dur | senest 1817 | |
Trio (klaver, fløjte, fagot) | WoO 37 | G-dur | ca. 1783 | |
Trio | WoW 38 | Es-dur | 1790-91 | |
Trio (i én sats) | WoO 39 | B-dur | 1812 |
Titel | Opus | Toneart | Komp.-år | Bemærkninger |
---|---|---|---|---|
Sonate nr. 1 | 12 nr. 1 | D-dur | 1797-98 | |
Sonate nr. 2 | 12 nr. 2 | A-dur | 1797-98 | |
Sonate nr. 3 | 12 nr. 3 | Es-dur | 1797-98 | |
Sonate nr. 4 | 23 | a-mol | 1800 | |
Sonate nr. 5 | 24 | F-dur | 1800-01 | Uoriginalt tilnavn: »Forårssonate« |
Sonate nr. 6 | 30 nr. 1 | D-dur | 1802 | |
Sonate nr. 7 | 30 nr. 2 | c-mol | 1802 | |
Sonate nr. 8 | 30 nr. 3 | G-dur | 1802 | |
Sonate nr. 9 | 47 | A-dur | 1802-03 | Tilegnet Rodolphe Kreuzer, derfor kaldet »Kreuzer-sonate« |
Sonate nr. 10 | 96 | G-dur | 1812 | |
12 variationer over Se vuol ballare fra Mozarts Le nozze di Figaro | WoO 40 | F-dur | 1792-93 | |
Rondo | WoO 41 | G-dur | 1793 | |
6 tyske danse | WoO 42 | - | 1795 eller 1796 |
Titel | Opus | Toneart | Komp.-år | Bemærkninger |
---|---|---|---|---|
Sonate | 5 nr. 1 | F-dur | 1796 | |
Sonate | 5 nr. 2 | g-mol | 1796 | |
Sonate | 69 | A-dur | 1807 | |
Sonate | 102 nr. 1 | C-dur | 1815 | |
Sonate | 102 nr. 2 | D-dur | 1815 | |
12 variationer over et tema fra Händels Judas Makkabäus | WoO 45 | G-dur | ca. 1801 | |
7 variationer over Bei Männern, welche Liebe fülen fra Mozarts opera Die Zauberflöte | WoO 46 | Es-dur | ca. 1801 |
Foruden de nedennævnte kompositioner har Beethoven omarbejdet enkelte af sine egne værker for kammermusikalske besætninger, f.eks. en klavertrio efter symfoni nr. 2.
Titel | Opus | Toneart | Komp.-år | Bemærkninger |
---|---|---|---|---|
Trio (violin, viola, violoncel) | 3 | Es-dur | 1796 | |
Kvintet (2 violiner, 2 violaer og violoncel) | 4 | Es-dur | 1795-96 | Efter blæseroktetten op. 103 |
Serenade (violin, viola, violoncel) | 8 | D-dur | 1796-97 | |
Trio (violin, viola, violoncel) | 9 nr. 1 | G-dur | ca. 1796 | |
Trio (violin, viola, violoncel) | 9 nr. 2 | D-dur | ca. 1796 | |
Trio (violin, viola, violoncel) | 9 nr. 3 | c-mol | ca. 1796 | |
Kvintet (klaver, obo, klarinet, horn, fagot) | 16 | Es-dur | 1796 | Samme besætning og toneart som Mozarts kvintet K 452 (1784) |
Septet (violin, viola, violoncel, kontrabas, klarinet, horn fagot) | 20 | Es-dur | 1799-1800 | |
Serenade (fløjte, violin, viola) | 25 | D-dur | ca. 1795-96 | |
Kvintet (2 violiner, 2 violaer, violoncel) | 29 | C-dur | 1800-01 | |
Sekstet (2 klarinetter, 2 horn, 2 fagotter) | 71 | Es-dur | 1796 | |
Sekstet (2 violiner, viola, violoncel, 2 horn) | 81b | Es-dur | 1794 eller 1795 | |
Trio (2 oboer, engelskhorn) | 87 | C-dur | 1794 | |
Oktet (2 oboer, 2 klarinetter, 2 horn, 2 fagotter) | 103 | Es-dur | 1792 | |
Kvintet (2 violiner, 2 violaer, violoncel) | 104 | c-mol | 1817 | Efter klavertrio op. 1 nr. 3 |
Fuga (2 violiner, 2 violaer, violoncel) | 137 | D-dur | 1817 | |
Rondino (2 oboer, 2 klarinetter, 2 horn, 2 fagotter) | WoO 25 | Es-dur | 1792 | |
Variationer over La ci darem la mano (2 oboer, engelskhorn) | WoO 28 | C-dur | 1796/97 | |
March (2 klarinetter, 2 horn, 2 fagotter) | WoO 29 | B-dur | 1807 | |
Kvartet (klaver, violin, viola, violoncel) | WoO 36 nr. 1 | Es-dur | 1785 | |
Kvartet (klaver, violin, viola, violoncel) | WoO 36 nr. 2 | D-dur | 1785 | |
Kvartet (klaver, violin, viola, violoncel) | WoO 36 nr. 3 | C-dur | 1785 |
Odateret 1. september 2022